Vrachtschepen op windenergie

In 2010, even terug in de tijd, begon Jorne Langelaan zijn verhaal in TEDxAmsterdam met de volgende zin: “Did you know that the world’s 16 largests ships produce as much emissions as all the cars in the world?”

Zo’n 90 procent van de internationale handel wordt per schip vervoerd. En die schepen maken gebruik van fossiele brandstoffen die zo niet alleen sneller opraken, maar ook een aanslag plegen op de oceanen. De mondiale scheepvaart staat voor een enorme milieu-opgave. Onderwerpen als zwavel, NOx, ballastwater, onderwatergeluid, CO2 en scheepsrecycling tuimelen over elkaar heen.

In dit blog halen we graag het onderwerp ‘vrachtschepen op windenergie’ aan. Nederland is kampioen in het opwekken van windenergie. Al meer dan 6000 jaar gebruiken we de wind als motor. Hoe mooi zou het zijn als we vrachtschepen konden laten zeilen? 50 procent minder brandstof… minder CO2-uitstoot… Win-win! We noemen twee schepen: de Vindskip en de Ecoliner. Óók bespreken we de weermodule die is ontwikkeld om deze nieuwe schepen te ondersteunen.

Vindskip

Een Noorse ingenieur, Terje Lade heeft naar eigen zeggen de oplossing voor vervuiling en het gebruik van fossiele brandstoffel voor transportschepen: een vrachtschip op windenergie.

“Mijn schip heeft 60 procent minder brandstof nodig en de emissie ligt 80 procent lager” aldus Lade over zijn boot, die hij Vindskip noemt. De gigantische romp van de boot doet dienst aan een soort zeil dat wind vangt. Die wind wordt omgezet in energie die het schip vooruit blaast. Als er geen wind is, vaart het schip op vloeibaar aardgas, een wat milieuvriendelijkere brandstof die nu ook al wordt ingezet om scheepvaart te verduurzamen. Het Vindskip schip zal in 2019 haar eerste reis op zee maken.

Klik hier om een video over de Vindskip te bekijken.

Ecoliner

De Ecoliner is het eerste zeilende vrachtschip ter wereld dat concurrerend is in de handelsvaart. Ontworpen door de beste scheepsarchitecten, uitgerust met de nieuwste technologie en verassend veilig. Een schip met zeilen én een motor, het zal de toekomst van vrachtschepen zijn.

Om met de Ecoliner te varen volstaat eenzelfde aantal bemanningsleden als bij een vergelijkbaar motorschip. Innovatieve zeiltechnologieën maken dit mogelijk. Het dwarsgetuigde Dynarig zeilsysteem is volautomatisch bedienbaar vanaf de brug zodat bijvoorbeeld reven (het verkleinen van het zeiloppervlak bij sterke wind) met één druk op de knop gedaan kan worden. Dit door Dykstra Naval Architects ontworpen Dynarig systeem heeft zich al ruimschoots in de praktijk bewezen. Het wordt al meer dan zes jaar probleemloos gebruikt aan bood van de Maltese Falcon. Dit is een van de grootste privézeiljachten ter wereld.

En de snelheid? Het schip is voorzien van een diesel-elektrische voortstuwing. Hierdoor kan het schip een continue snelheid van 12 knopen garanderen, zelfs wanneer het windstil is.

Klik hier om een video over de Ecoliner te bekijken.

Weermodule

Ondertussen wordt er in Hamburg een weermodule ontwikkeld voor schepen zoals deze. Daarbij wordt de beste route berekend op basis van het weer, zodat het schip de wind optimaal benut en tegelijk gevaarlijke stormen ontwijkt. Gespecialiseerde routersoftware wordt ingezet om actuele wind-, stromings- en golfvoorspellingen te gebruiken zodat de meest optimale route berekend kan worden die is toegespitst op brandstofbesparing. De combinatie van zeil- en motor voorstuwing zorgt dat de gewenste aankomsttijd toch gegarandeerd kan worden!

De hybride vaart… het is mogelijk én een duidelijke verbetering op de bestaande methoden. Het is schoon, betrouwbaar, snel en kostenefficiënt. Maar vooral: het is nodig!



Ik meld mij aan voor de nieuwsbrief van TPS en ontvang deze blogs per e-mail!