Minimaliseer de kans op een mismatch

De juiste medewerker op de juiste plek: dat is dé toegevoegde waarde van een uitzendbureau. Om te zorgen voor de juiste match tussen opdrachtgever en arbeidskracht zijn een aantal zaken van belang. Hierbij kun je denken aan de inventarisatie van de aanvraag, het screeningsproces van kandidaten en de uiteindelijke match. Hier stopt het proces nog niet. Het vinden van de juiste mensen voor de klus is één, ze vasthouden is twee. Ook na een plaatsing is het van belang om in contact te blijven en te investeren in een lange termijn relatie. TPS heeft de belangrijkste stappen van het recruitmentproces op een rijtje gezet.

1.    Inventarisatie van de aanvraag

Een gelijke, uitstaande functie kan bij twee verschillende bedrijven een volledig ander pakket aan taken en verantwoordelijkheden met zich meebrengen. Alleen met een compleet beeld van de organisatie kan een recruitmentafdeling succesvol gaan werken. Het is dus van belang om de tijd te nemen om de bedrijfsactiviteiten, afdelingen, projecten en functieprofielen volledig te inventariseren.

2.    Screening van kandidaten

De kracht van een uitzendbureau staat of valt met de interviewtechnieken van hun recruiters. Deze dienen door middel van moderne interview- en gesprekstechnieken een volledige profilering uit te voeren voor iedere kandidaat.

3.    Matching van kandidaten

Het matchen van een arbeidskracht is een belangrijk moment. Op basis van een grondige analyse wordt uiteindelijk de afweging gemaakt om een kandidaat ergens wel of niet te plaatsen. Dit kan door middel van een zogenoemd ‘matching systeem’ of op de klassieke methode: uit het hoofd.

4.    Behoud van personeel

Het proces stopt niet nadat een kandidaat geplaatst is. Blijf investeren in continuïteit en een succesvolle lange termijnrelatie. Dit is vooral relevant bij internationale medewerkers die voor een langere periode ver van huis werken. Buiten de basisbehoeften zoals huisvesting en het op tijd betalen van salaris is persoonlijk contact essentieel. Af en toe een belletje en regelmatig op bezoek gaan maakt dat medewerkers zich prettig voelen, productiever zijn op de werkvloer en langer verbonden blijven met een uitzendbureau.


Checklist recruitment

  • Houd goed in de gaten of een consultant de tijd neemt om jouw organisatie te leren kennen en of deze over de juiste informatie beschikt om een volledig functieprofiel op te kunnen stellen. Alleen op deze manier is een uitzendbureau in staat om de recruitmentafdeling optimaal in te zetten.
  • Vraag hoe de recruitmentafdeling van een intermediair te werk gaat. Dit geeft vooraf veel inzicht in de kwaliteit van de dienstverlening en de deskundigheid van geselecteerde kandidaten.
  • Vraag bij de aanbieding van een kandidaat na op basis van welke afwegingen de match is gemaakt en hoe het matchingsproces bij het desbetreffende bureau in zijn werk gaat.
  • Check regelmatig bij een uitzendbureau wat ze doen op HR-vlak voor behoud van personeel. Hiermee controleer je of een bureau goed voor haar mensen zorgt en of inleenkrachten zich graag voor langere tijd willen verbinden aan een partij.


Whitepaper: 5 valkuilen bij het inlenen van internationaal personeel

Benieuwd naar alles wat er bij komt kijken om internationaal personeel op een goede en betrouwbare manier in te zetten? Download onze volledige whitepaper.