Hoe krijg je een match met een uitzendbureau én ingeleend technisch personeel?

Het komt maar al te vaak voor: de werkelijke kwaliteiten van ingeleend technisch personeel blijken tijdens de eerste werkdagen totaal niet overeen te komen met de gevraagde kwaliteiten. Een van de oorzaken? Een incompleet beeld van zowel de opdrachtgever als de kandidaten. Voorkom dat je hier de dupe van wordt. Lees verder in deze blog waar je op kunt letten voor je met een uitzendbureau in zee gaat.


De kern van het probleem is dat nog steeds veel partijen de techniek van het ‘CV schuiven’ hanteren. Consultants worden betaald per aangedragen CV in plaats van een kwalitatieve kandidaat. Zo ligt de focus op het snel aandragen van CV’s en niet op het uitvoeren van een volledige profilering met moderne interview- en gesprekstechnieken. Het is vooraf moeilijk te beoordelen of je met een kwalitatief uitzendbureau te maken hebt en dus goed personeel binnenkrijgt. Maar hoe controleer je of een uitzendbureau het gewenste technische personeel voor je gaat werven?

Beoordeel een uitzendbureau altijd aan de hand van de volgende onderdelen:

1.     Een compleet beeld van jouw organisatie

Alleen met een compleet beeld van de organisatie en de mensen die er werken, kan een recruitment afdeling succesvol personeel gaan werven. Neemt het uitzendbureau geen tijd om jouw organisatie écht te leren kennen? Dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen.

2.     Het gebruik van moderne interviewtechnieken

De kracht van een uitzendbureau staat of valt met de interviewtechnieken van hun recruiters. Maken recruiters gebruik van interviewtechnieken, zoals face-to-face (video) interviews. En vragen ze door naar de kennis, kunde en ambitie van een kandidaat?

3.     Hard- en soft-skills

Soft-skills zijn belangrijke vaardigheden die veel zeggen over hoe een persoon is en of een persoon past bij een bedrijf. Hierdoor is het belangrijk dat een recruitmentteam niet alleen gefocust is op de hard-skills, maar zich ook focust op soft-skills, zoals communicatief vermogen en uitstraling. Wat voor soft-skills heeft jouw nieuwe medewerker nodig en past bij jouw bedrijf? Hierbij wordt weer het belang benadrukt van het eerste punt: een compleet beeld van jouw organisatie.

4.     Het gebruik van een overkoepelend systeem

Slaat het bureau alle kandidaat informatie op in een overkoepelend systeem en houden ze dit ook structureel bij? Door relevante informatie bij te houden beschikt een uitzendbureau over complete profielen van kandidaten. Matching van de juiste kandidaat verloopt dan beter en efficiënter dan matching ‘uit het hoofd’.


In het kort:

Vraag door naar de procedure van het screening- en matchingproces. Zo krijg je meer inzicht in de kwaliteit en de toegevoegde waarde van het uitzendbureau.


Whitepaper: 5 valkuilen bij het inlenen van internationaal personeel

Benieuwd naar alles wat er bij komt kijken om internationaal personeel op een goede en betrouwbare manier in te zetten? Download onze volledige whitepaper.