3 tips voor een hoge medewerkerstevredenheid als uitzendbureau

Het is een grote stap: naar het buitenland gaan voor het werk en familie en vrienden achterlaten. Dit soort situaties zijn moeilijk, waardoor het voor organisaties extra belangrijk is om personeel goed te verzorgen. Het is namelijk algemeen bekend: mensen die goed in hun vel zitten profiteren hier niet alleen privé maar ook op werk van. Lees in deze blog hoe uitzendbureaus het welzijn van internationaal personeel kunnen bevorderen en daarbij voor een hoge medewerkerstevredenheid zorgen.


‘De mens’ is de dienstverlening bij uitzendbureaus. Het succes van een uitzendbureau staat of valt bij de zorg voor hun arbeidskrachten. Tevreden werknemers zijn energieker, werken productiever en ervaren minder stress. Ook voelen ze zich verbonden met het uitzendbureau, blijven zij langer in dienst en keren ze vaak terug op nieuwe projecten voor dezelfde opdrachtgevers. Dit zijn allemaal bijkomende voordelen voor zowel werknemers, het uitzendbureau en natuurlijk de opdrachtgever.

Helaas komt het vaak voor dat uitzendbureaus een onvoldoende scoren en een lage medewerkerstevredenheid hebben. Zaken als slechte of onhygiënische huisvesting, matige transportvoorzieningen en geen persoonlijke aandacht kunnen zorgen voor een leegloop, waar jij als opdrachtgever uiteindelijk weer de dupe van wordt. We hebben de belangrijkste punten voor een hoge medewerkerstevredenheid op een rijtje gezet:

Huisvesting 

Goede huisvesting is enorm belangrijk voor internationaal personeel. Wanneer de huisvesting kwalitatief goed is, hebben arbeidskrachten een prettige en veilige omgeving om na een werkdag tot rust te komen. In Nederland kunnen partijen die met (flexibele) huisvesting te maken hebben zich SNF (Stichting Normering Flexwonen) laten certificeren. Zo kan jij als klant uitzendbureaus controleren of zij aan alle belangrijke voorschriften voldoen en hun huisvesting op professionele wijze hebben georganiseerd.

Transportvoorzieningen

Comfortabel en veilig vervoer naar een project is tegenwoordig een must. Zo kan een professioneel bureau niet meer zonder eigen wagenpark. Bij sommige bureaus krijgt het personeel de keuze om in hun eigen auto of in een bedrijfsauto te rijden. Vraag altijd bij een uitzendbureau na hoe de transportvoorzieningen voor werknemers zijn geregeld.

Contact met personeel

Voor continuïteit en succesvolle langetermijn­-relaties is continu contact met het personeel cruciaal, zeker bij interna­tionaal personeel dat ver van huis aan het werk is. Af en toe bellen en regel­matig op bezoek gaan bij de huisvesting maakt dat mensen zich prettig voelen, productiever zijn op de werkplek en langer verbonden blijven met een uitzendbureau. Échte aandacht maakt het verschil.

In het kort:

Zorg ervoor dat de huisvesting, transportvoorzieningen en het contact met werknemers op goed geregeld. De werkvloer, klanten en ingeleend personeel zullen je dankbaar zijn.

Whitepaper: 5 valkuilen bij het inlenen van internationaal personeel

Benieuwd naar alles wat er bij komt kijken om internationaal personeel op een goede en betrouwbare manier in te zetten? Download onze whitepaper.